Ga je starten met marketing? Vergeet dan niet je contentkalender te maken!
Hoewel het verleidelijk kan zijn om willekeurig content te publiceren wanneer de inspiratie toeslaat, is het hebben van een goed doordachte contentstrategie van onschatbare waarde. Een contentkalender brengt structuur in het plannen van je content, zodat je nooit belangrijke inhaakmomenten of kansen mist. Bovendien houdt het je op de hoogte van wat er op welke kanalen is gepland en welk doel elk stuk content dient.
Begin met het bepalen van wat je wilt bereiken met je content. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekken of de naamsbekendheid vergroten? Denk aan de rol van contentmarketing in zowel je langetermijndoelen als je jaarlijkse en maandelijkse doelen. Je kunt deze doelen voor het hele jaar vooruit plannen en aan het begin van elke week specifieke weekdoelen stellen.
De volgende stap is om te begrijpen wat je doelgroep interesseert. Baseer je keuzes voor het type content dat je produceert en de frequentie ervan op de wensen en interesses van je doelgroep. Deze inzichten kun je ook koppelen aan actuele gebeurtenissen en feestdagen als inhaakmomenten. Stel jezelf bij alles wat je produceert de vraag: "Zou ik dit lezen als ik tot de doelgroep behoorde en een (potentiële) klant was?"
Je kunt content op verschillende kanalen publiceren, afhankelijk van je doel en de aard van de content. Overweeg ook het gebruik van meerdere kanalen. Bijvoorbeeld, een vlog over bloemen kan worden gedeeld op platforms zoals YouTube, Vimeo, Facebook, Twitter en LinkedIn. Als je doelgroep voornamelijk uit oudere mensen bestaat, kan een nieuwsbrief effectiever zijn dan een social media post.
Verschillende soorten content kunnen met elkaar worden gecombineerd. Als je bijvoorbeeld een whitepaper hebt gemaakt, kun je een hoofdstuk als een blogbericht op je website plaatsen om mensen naar de whitepaper te leiden en een voorproefje te geven. Enkele tips uit de whitepaper of de blog kun je delen op Twitter. Overweeg ook het interviewen van een klant of lezer van de whitepaper en de video op je YouTube-kanaal te plaatsen.
Nu is het tijd om je eigen contentkalender te creëren met de informatie uit stap 1 tot en met 3. Je kunt hiervoor tools zoals Excel of Word gebruiken maar je kunt ook gebruik maken van de standaard tools die bijvoorbeeld Facebook gebruikt. Gebruik de doelen die je hebt gesteld in stap 1 om te bepalen wat je gedurende het jaar en elke maand wilt bereiken met je content. Vertaal deze doelen in thema's die als leidraad voor je content kunnen dienen. Je medewerkers kunnen hier inspiratie uit putten.
Vervolgens vul je op week- en dagniveau in welke content er wordt geproduceerd en op welke kanalen deze wordt gedeeld. Geef elke kanaal een andere kleur om overzicht te houden. Begin met het invullen van inhaakmomenten en evenementen die je zelf organiseert, omdat deze al aanknopingspunten bieden voor je content. Nu je je contentkalender hebt opgesteld, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je content effectief communiceert. Een sterke kop is essentieel. Hier zijn enkele tips voor het schrijven van een effectieve kop: